loading...
موسسه دانش افزایی تبرئه
امیر علی جلیلی بازدید : 1543 جمعه 07 شهریور 1393 نظرات (0)

منابع و نحوه مطالعه درس اصول فقه

 

با سلام و درود خدمت داوطلبان گرامی آزمون وکالت

سوالات بسیاری در خصوص منبع مناسب و شیوه مطالعه درس اصول فقه از جانب داوطلبان گرامی آزمون وکالت مطرح گردیده که سعی می گرددکه این مطلب سعی می کند به این سوالات پاسخ گوید . در خصوص اصول فقه چند نکته حائز اهمیت است:

 منابع و نحوه مطالعه درس اصول فقه

 

اول : بی خیال اصول فقه نشوید

تا سال 91 نتایج آزمون وکالت بر اساس نمره محض و معدل حاصل از آن اعلام می گردید برای همین بخاطر ضریب پایین اصول فقه خیلی ها بی خیال این درس می شدند ولی در سال 92 با اعمال تراز معادلات تعیین رتبه این آزمون عوض شد اولین اثر اعمال تراز این است که دروسی کمتر مورد استقبال قرار گرفته برای پاسخگویی از سوی اکثر داوطلبان ، ارزش بالایی پیدا می کنند. پس بی خیال اصول فقه نشوید چون این کار دو ضرر بزرگ برایتان دارد

اولاً از امتیازات حاصل از این درس محروم می شوید.

دوماً با وجود تراز عرصه را برایسایر رقبا به نحو اعجاب انگیزی بازتر می کنید تا با سرعت از شما سبقت بگیرند.

دوم : مبانی را یاد بگیرید تا مصادیق را تشخیص دهید

نحوه طرح سوالات اصول که بصورت تشخیصی طرح می شود (ماده ای آورده شده و از مبانی اصولی آن سوال طرح می شود ) در چند سال اخیر داوطلبان را مصداق گرا (مثال گرا ) کرده است . در واقع همه دنبال منابعی هستند که مثال قانونی بیشتری داشته باشد .

هر چند مثال برای تمرین و مهارت خوب است اما در علم اصول تا مبنا را بلد نباشید قدرت تشخیص مصداق را نخواهید داشت .

مبانی اصول ( تعاریف و مفاهیم و قواعد) را از منابع معتبر ،درست و دقیق بیاموزید و با مثالهای مطرح شده تشخیص آنها را در مواد قانونی تمرین کنید تا به مهارت لازم برسید .این امر چند حسن دارد:

1-      اگر از مبانی سوال آمد غافلگیر نمی شوید

2-      سوالاتی را که بعنوان مثال قانونی در قالب هیچکدام از مثالها مطرح شده در کتابها نیامده با قدرت تشخیص خود پاسخ خواهید بود.

3-      بعدها در مقام وکیل یا قاضی از علم اصول بهره های بسیاری می برید.

سوم : از منابع معتبر استفاده کنید

طراحان سوال اصول از اساتیدی هستند که اصول را از منابع فاخری چون اصول مظفر و علامه حیدری و منابع جامع موخر در طول سالیان زیادی پای کرسی اساتید بزرگ و فقها آموخته اند وبا تسلطی که دارندبراحتی از دل هر کدام از مواد می توانند چندین سوال اصولی طرح کنند . بنابراین طراحان سوال نه نیازی دارند و نه رغبتی و نه الزامی که از مثالهای کتابهای پیش پا افتاده ای که در اثر نیاز داوطلبان به شکل نموداری و خلاصه و یابا پسوندهایی چون لفظ دانشگاهی یا جزوات اغلب ناقص آموزشگاهی استفاده کنند . یک استاد اصول کافیست کتاب قانون را باز نماید از دلاولین ماده ای که می بیند سوالات متعدد نه چندان آسان طرح نماید.برخی از این کتابهای بازاریتوسط افرادی تالیف می شوند که از علم اصول آگاهی کامل ندارند و صرفاً با ذکر تعاریف مختصر اقدام به جمع آوری مثالهای کتابها و جزوات سابق می کنند که بعضاً نیز دچار اشتباهات فاحشی می شوند. برخی از ناشران نیز برای موضوعات غیر مرتبط به هم از تدوین کنندگان غیر متخصص استفاده می کنند مثلاً تدوین کننده کتاب اصول آنها همان تدوین کننده کتاب حقوق ثبت یا امور حسبی نیز هست که هیچ ارتباط مستقیمی بین این سه موضوع نیست و چه بسا گرایش تحصیلی تدوین کننده این سه موضوع نیز به هیچ یک از این موضوعات هم ربط نداشته باشد. واضح است در این صورت کاری جز مونتاژ مطالب از منابع دیگر کار دیگری صورت نگرفته و چنین کتابی هرگز پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

 

 

 

 

سوال : بهترین منبع درس اصول برای آزمون وکالت کدام است ؟

از نظر اینجانب به دلایل ذیل بهترین منبع برای یادگیری و تمرین و مهارت برای دانشجویان و داوطلبان رشته حقوق کتاب سه جلدی اصول فقه کاربردی حسین قافی و دکتر سعید شریعتی است .

1-   این کتاب از سوی دو انتشارات معتبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاهو انتشارات سمت منتشر گردیده است. بنابراین از غنای علمی بالا و در عین حال قیمت بسیار مناسبی برخوردار است جمع سه جلد این کتاب حدود بیست هزار تومان است در حالی کتابهای تک جلدی بازاری قیمتی گرانتر از این سه جلد دارند نوع کاغذ و جلد مرغوبی هم دارند.

2-      مولفان این سری کتاب ها از هیئات علمی دانشگاه و پژوهگاه حوزه می باشند.

3-      این سری کتابها علم اصول را با کاملاً دیدگاه کاربرد اصول در حقوق و فوائد آن تهیه گردیده است .

4-      مثالهای متعدد قانونی این کتاب شما را از جزوات ناقص و کتاب های بازاری بی نیاز می کند .

5-      در انتهای کتاب فهرست مواد قانونی و حتی آرای وحدت رویه که بعنوان مثال بکار رفته اند آورده شده و به صفحات مربوطه ارجاع داده شده است.

6-   مباحث این سری کتابها از 4 بخش تهیه شده و مباحث (مقدماتی – پیشرفته – چکیده) آورده شده و در انتها با مثالهای قانونی سوالات بسیار مفیدی برای مهارت و تمرین ذکر شده است این امر قدرت انعطاف داوطلب را در مطالعه بسیار بالا می برد. چون داوطلب می تواند کتاب را بصورت مفصل یا مختصر یا صرفاًً چکیده یا فقط مثالی بخواند .

7-   هرچند جلد سوم این کتاب جدید منتشر شده اما جلد اول آن نزدیک چاپ دهم استو جلد دوم آن نزدیک چاپ پنجم است جالب است بدانید که در مقدمه کتاب روش تهیه کتابذکر گردیده که این مقدمه و نوع تهیه از تقلید توسط نویسندگان یکی از کتابهایی که اخیراً چاپ گردیده در امان نمانده است.

8-      کتاب اصالت دارد و صرفاً کپی و تقلید از سبک و مثالها نیست .......

9-      .....................

سوال : بهترین منبع کمک درسی برای اصول برای آزمون وکالت کدام است ؟

توصیه موکددر این مورد مطالعه کتاب آموزش اصول فقه در 21 روز آقای هادی رحمانی است .

سوال : بهترین منبع تست برای اصول برای آزمون وکالت کدام است ؟

آخرین چاپ کتاب تست اصول استنباط اسلامی دکترشهبازی بهترین منبع تست اصول است .

سوال : آیا کتابهایی که موسسات برای اصول بصورت نموداری یا با عناوینی مثل تحلیلی ، مهارتی و غیره چاپ می کنند مفید است ؟

فرصت مطالعه این نوع کتابها را نداشتم بنابراین قضاوتی در مورد این کتابها نمی کنم فقط ذکر این توضیح لازم است که کتابهای نموداری آموزشی اصولاً با توجه به رویه سه آزمون اخیر وکالت، حداقل برای داوطلبان آزمون وکالت کتابهایی ناکارآمد و از رده خارج شده محسوب می شوندچون مفهوم را نمی رسانند و استنباط آموزش نمی دهند، نکته صرف هستند که داوطلب اگر منابع اصلی را نخواند باشد ده بار هم این کتاب نموداری را بخواند فقط وقت تلف کرده است و چیزی یاد نمی گیرد. مگر حاوی ابتکاری خاص باشند. در کل ، منابع معرفی شده در جواب سوالات پیشین بهترین منابع موجود برای داوطلبان آزمون وکالت برای مطالعه اصول فقه است.

 

 التماس دعا  

امیر علی جلیلی

 http://legaltest.ir/post/25

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    کدهای اختصاصی